Lanzarote Caldera Blanca túra
Caldera Blanca túra,  Kanári-szigetek,  La Caldereta Lanzarote,  La Caldereta túra,  Lanzarote,  Lanzarote Caldera Blanca,  Lanzarote Caldera Blanca túra,  Lanzarote túra,  Spanyolország

Lanzarote: Caldera Blanca túra

A vulkántúrázás olyan egyedülálló dolog, amely képes arra, hogy a környezet részének érezd magad. Lanzarotén ez nagyon könnyen megvalósítható. Talán a Timanfaya Nemzeti Park kapja az összes látogatást, de pont a határán találjuk a Caldera Blanca ösvényt, egy egyedülálló helyet, ahol a leglenyűgözőbb kráterben gyönyörködhetünk, amit valaha láttunk. Timanfaya olyan terület, amely nem szabadon hozzáférhető. A Tűzhegység meglátogatása 50 perces buszozásra korlátozódik. Éppen ezért, ha egyedül szeretnél túrázni Lanzarotén (vagy velünk, ezt is megteheted!), el kell téred a kitaposott útról, hogy olyan varázslatos és lenyűgöző helyeket találj, mint a La Caldereta és a Caldera Blanca vulkánok

A Caldera Blanca ösvény

A Caldera Blanca ösvény egy monogén vulkán (egyetlen vulkánkitörés eredménye) tetejére vezet, amelynek krátere 1200 méter átmérőjű. Ha felérsz a csúcsra, egyszerűen elakad a szavad. Ez valóban lenyűgöző, és ezt minden egyes emberr, akivel útközben találkoztunk, meg tudta erősíteni. Az úgynevezett Caldera Blanca ösvény Mancha Blanca kis falujából indul. A sziget északi vagy középső része felől érkezel, a térképen meg kell találnod Tinajo falut, és onnan a Mancha Blanca felé kell letérned. A Mancha Blanca falut a Timanfaya Nemzeti Park irányába elhagyva a Caldera Blanca vulkánhoz vezető leágazást látod.

Ha viszont Playa Blanca (a sziget déli része) felől érkezel, a legegyszerűbb, ha átmész a Timanfaya Nemzeti Park bejáratához vezető úton, és Mancha Blanca falu irányába haladsz tovább. Mielőtt elérnéd a falut, bal kéz felől látni fogsz egy keskenyebb út kezdetét, amely az ösvény kezdetéhez vezet. Nem lehet eltévedni, mivel az ösvény kezdete körülbelül 2 km-re van a Mancha Blanca látogatóközponttól (amely a Timanfaya Nemzeti Park látogatóközpontja). Az ösvényt tábla és információs tábla jelzi, amely néhány részletet közöl az útvonalról.

A főutat elhagyva (a Timanfaya és Mancha Blanca közötti utat) egy keskeny földúton (a képen látható) egy parkolóhelyre érünk, ahol letehetjük az autónkat (ha tele van, Mancha Blanca faluban kell leparkolnunk, és gyalogolni azon a szakaszon). Mindenesetre főszezonban javasoljuk, hogy korán érkezz, hogy parkolni tudj, és hogy a sziget e részére jellemző hőség nélkül túrázhass. Egy másik lehetőség, hogy a látogatást naplementekor tedd meg, a színek teljesen másképp festenek.

A Caldera Blanca túraútvonal a délelőtt egy részét (vagy a délutánt) igénybe fogja venni, mivel körülbelül 11 kilométer hosszú (oda-vissza). A Caldera Blanca kráterének elérése (458 méteres magasság) körülbelül 1 óra gyaloglást vesz igénybe. A tetejéről körbe lehet járni az egész krátert, bár mi csak egy részét jártuk be az erős szél miatt aznap. A legjobb panorámát magára a kráterre és a környékre akkor kapjuk, ha körülbelül 40 percig gyalogolunk a vulkán peremén, amíg elérjük a kráter legmagasabb pontját.

Kalandnyaralás Fuerteventura és Lanzarote:

Kalandnyaralás Fuerteventura és Lanzarote

Nem véletlen, hogy Fuerteventurát a nagy kalandok szigetének tartják! A Kanári-szigetek egyik gyöngyszeme, amelynek lenyűgöző tengerpartjait az Atlanti-óceán hatalmas vizei szegélyezik. Spanyolország legegzotikusabb szigete! Keresztbe kasul bejárjuk a szigetet, ahol túrázunk, pancsolunk, ősi falvakat látogatunk meg és felvesszük a Canárió életérzést! Hogyan lehetne még teljesebbé tenni a nyaralásunk?! Áthajózunk a szomszédos Lanzarote szigetére, melynek látványa döbbenetese erővel nyűgözi le az ide látogatókat! Vulkanikus tájak, leszakadt sziklák, álomszép strandok jellemzik ezt a szigetet is! Különleges, egzotikus nyaralásra vágysz? Ne keress tovább! Nézzük bővebben a kiscsoportos (maximum 15 fő) programunk: itt.

Ha többen vagytok kérlek írd le mindenkinek a: vezeték + keresztnevét, illetve a születési dátumát.

Útban La Caldereta felé

Miután leparkoltuk a járművet, vízzel és némi élelemmel felszerelkezve elindulunk a La Caldereta vulkán felé. Az út, amelyen haladunk, a La Caldereta vulkán mellett halad, és egy másik vulkán, a Caldera Blanca felé, amely közvetlenül mögötte található (az egyik nagyobb, mint a másik). Az ösvény nagyon jól meghatározott, és lávatengernél kanyarog.

Mind a Caldereta, mind a Caldera Blanca vulkánok körülbelül 2 millió évvel ezelőtt keletkeztek, de környezetük a Timanfaya kitörés (1730-1736) anyagaiból áll. Mindkét vulkán úgynevezett szigeteket alkot, azaz olyan területeket, amelyeket nem érintettek a lávafolyamok. Kialakulásuk a hasadékvulkanizmus eredménye, egy olyan szervezett vulkanizmusé, ahol a vulkánok „rendezettek” és a földkéreg mély repedéseinek megjelenése révén kapcsolódnak egymáshoz. Meg kell jegyezni, hogy Lanzarote toponímájában a kaldera szó helyettesíti a hegy (vagy vulkán) szót, ha a kráter nagyon kifejezett vagy olyan markáns, mint maga a hegy. Két példa erre a Caldereta és a Caldera Blanca. Az út első szakaszán mindkét vulkán képe elénk tárul, és a panoráma lenyűgöz minket, hiszen mindkét kráter hatalmasnak tűnik a távolból.

Lichens, túlélők

Ahogy haladunk előre a Caldera Blanca ösvényen, számos lávacsatorna (olvadt kőzetből álló folyók) vesz körül minket, amelyek lenyűgöznek mindenkit, aki áthalad a területen. Ilyen fiatal kőzetekben nehéz életformákat találni, és a vízhiány sem segíti a növények túlélését. A növények megtelepedési folyamatának elindításáért azonban a zuzmók felelősek, mivel ők az egyetlen növények, amelyek képesek túlélni az olyan kedvezőtlen körülmények között, mint amilyenek ezen a területen és ezen a szigeten uralkodnak (hőség, szél, vízhiány). Az ösvény mindkét oldalán nagyszámú zuzmó található, amelyek nagyon változatos színű faliszőnyeget alkotnak, és jelzik a környezet minőségét.

Kalandnyaralás: Fuerteventura és Lanzarote

A Caldera Blanca tanösvény északi tájolása lehetővé teszi, hogy a passzátszelek alapvető szerepet játszanak e zuzmók fennmaradásában, amelyek néha olyan vastag szőnyegként borítják a lávafolyásokat, hogy lehetetlen felismerni a kőzet színét. Ezek fedik az aa-típusú lávafolyásokat, amelyek továbbra is elhaladnak mellettünk. Az aa-lávák olyan anyagtípus, amelynek neve hawaii eredetű. Ez a fajta vulkáni láva sajátos morfológiával rendelkezik, mivel éles szélei miatt nem lehet mezítláb járni rajta. A Kanári-szigeteken az ilyen típusú lávafolyásokat malpais-nak nevezik, amelyek laza és szabálytalan töredékekből álló kaotikus felszínek.

La Caldereta Lanzarotén

A La Caldereta az első vulkán, amellyel 25 perces séta után találkozunk. Magassága 324 méter, krátere pedig valamivel több mint 300 méter átmérőjű. Ebben az esetben a kráter nem teljesen kerek, hanem inkább elliptikus; nem tökéletes, de alakja egy nagy edényre vagy üstre emlékeztet. A robbanásszerű vulkánkitörésekből származó kráterek adják ezt az egyedi formát. Rövid időre elhagyjuk a Caldera Blancához vezető ösvényt, hogy közelebb menjünk és belenézzünk, mivel az egyik oldala teljesen erodálódott.

Olvass bővebben itt!

A vulkán érdekessége, hogy a 20. század első felében olyan tevékenységeket folytattak benne, mint a mezőgazdaság és az állattenyésztés. Az olyan száraz éghajlatú helyeken, mint Lanzarote, a vulkánok belseje kedvező hely bizonyos feladatok elvégzésére, mivel a kráter tartályként gyűjti össze a kevés csapadékot, és a széltől is védve van. La Caldereta belsejében egykor gabonaféléket termesztettek, és a vulkán egyik lejtőjén ciszternát építettek az esővíz tárolására, valamint egy házat és néhány juhnyájat az állatok tartására. Van egy ösvény, amely lehetővé teszi, hogy megmásszuk ezt a vulkánt, de mi visszatérünk arra, amely a Caldera Blancára visz minket.

Gyalogos útvonal a Caldera Blanca felé

A La Caldereta és a Montaña Blanca vulkánok mérete és magassága miatt a Timanfaya kitöréséből származó láva elterelődött, és hatalmas lávatengert hozott létre körülöttük, amelynek fekete színe nagyon feltűnő. Ezen a területen különböző korszakokból származó anyagok keverednek, mivel a két vulkán, a Caldereta és a Caldera Blanca között a modernebb vulkánkitörésekből származó megszilárdult fekete lávát találunk. Mindkét vulkán fehéres árnyalatai kiemelkednek a Timanfaya vulkáni lávafolyamainak intenzív feketéje közül.

A Timanfaya vulkánkitörések jelentősége és időtartama ellenére az emberekre gyakorolt hatásuk csekély volt, de a falvakra és a mezőgazdasági területekre gyakorolt hatásuk rosszabb volt. A Timafaya kitörései olyan súlyosan érintették a falvakat és a termést, hogy sokan örökre megrongálódtak. Egy rövid fotózási megálló után tovább sétálunk, amíg elérjük a Caldera Blanca vulkánt. Először a balra nyíló ösvényen közelítjük meg a vulkánt, majd a lejtőre érve a jobbra nyíló ösvényen indulunk. Ezt a részt, amely a priori a legnehezebbnek tűnt, gyorsan teljesítettük, nagyon kényelmes tempóban sétálva.

Lanzarote Caldera Blanca túra

Az ösvényt fehéres tufa (innen a neve, Caldera Blanca) alkotja, egy olyan vulkáni kőzetfajta, amely nagyon porózus állagú, és amely a hamu és más elemek felhalmozódásával keletkezik, amelyek különböző vastagságú rétegeket alkotva váltakoznak. Nem tehetünk mást, mint hogy többször megállunk, hogy gyönyörködjünk a körülöttünk lévő tájban. A tengerben, a távolban, ki tudjuk venni La Graciosa szigetét és a Montaña Clara-t. Jobbra emelkedik a La Caldereta vulkán. Köztünk és a vulkán között egy hatalmas lávafolyam található, ahol az élet zuzmó formájában kezd utat törni magának. Itt, tökéletesen megjelölve, láthatjuk az utat, amelyet követtünk.

Kilátás a kráterből

A Caldera Blanca csúcsának eléréséhez 15 perc emelkedőre volt szükség. Lassan megtesszük az utolsó métereket, és hirtelen egy hatalmas, mély száj nyílik meg előttünk. Megérkeztünk, ez a Caldera Blanca krátere. A jelentéktelenség érzése száll meg minket, amikor egy alig több mint 1 kilométer átmérőjű kráter jelenik meg előttünk. Ez egy tökéletes kör alakú kráter, olyan, mint a tankönyvben, amelynek belsejében láthatjuk, hogy egy kis ösvény vezet a kráter közepébe. A kilátás jó, de érezzük, hogy ha a kráter egy részét megkerüljük, a kilátás még látványosabb lehet. Így hát elindulunk és gyalogolunk. Ez a szakasz körülbelül 40 percig tart, amíg elérjük a vulkánt koronázó geodéziai pontot. Most itt az ideje, hogy élvezzük a csodálatos panorámát. Előttünk a Caldera Blanca, balra a Risco Quebrado, mögöttünk pedig a Timanfaya Nemzeti Park. Kicsit tovább tartott, mint gondoltuk, hogy körbejárjuk a kráter egy részét, de az út egyáltalán nem nehéz, és nagyon ajánljuk.

Vissza kell térnünk a Caldera Blanca ösvény kezdetéhez, amely leereszkedik a vulkánhoz, és az ösvényen vissza kell mennünk a járműhöz. Kétségtelenül ez a túraútvonal volt az egyik legjobb, amit a Kanári-szigeteken tettünk. A Caldera Blanca ösvényt egy délutáni útvonallal kombináltuk, amely La Geria, El Golfo, Los Hervideros és a Salinas de Janubio meglátogatására vezetett.

Kalandnyaralás: Fuerteventura és Lanzarote

Kövess bennünket Instagram és Facebook, illetve TikTok csatornánkon és iratkozz fel a YouTube csatornánkra!